“Jeg udviklede for længe siden en lyst til at føle mig fortabt”
Sådan siger Roman Klonek, der af samme grund konstant opsøger ukendte territorier.
“Det handler om at entrere et slags vildnis, hvorfra jeg kan frigøre mig. Hvor det ikke er muligt at sidde fast” *
‘Roman Klonek føler sig behageligt udfordret, i at skulle finde vej. På fremmede steder og i andre verdener. For her kan der opstå en anden bevidsthed, og en ny perceptions-form. Det er at drage fysisk ud i verden, og også fare vild i mere eller mindre tilfældige skriblerier og billedeidéer.
Roman Klonek arbejder med farvetræsnit, i det der kaldes tabt-snit-teknikken. Her er alle farver trykt med kun én plade. Så snart den første farve er på papiret, skæres alle de områder ud, der skal forblive på billedet - og dette gentages, indtil den endelige farve passerer. Til sidst er kun områderne med den sidst trykte farve, tilbage på pladen. De andre områder er bogstaveligt talt “tabt.
Disse tabte snits forlæg, er udvalgt fra en mængde ikke-videre-definerede tanker og billeder. Det er formkombinationer og karakterdesign, hvor kontrasterende farveflader står som plakatkunstens tydelige formsprog, fortalt i træsnittes råhed.
Asiatisk pop- og tegneseriekultur er inspirationskilder. Japansk, og også østeuropæisk kultur, er det fremmede, og alligevel genkendelige stof, Roman Klonek benytter til at fremkalde sin billedverden. Skriftsproget fra disse kulturer, er for os vesterlændinge, ulæselige. De er tegn og form. Vi genbesøger propaganda, folklore og pop, i værker, hvor det stereotype og fremmedartede ses fra en særegen, og ny sammensat vinkel.
Her fra denne bevidst vildfarne, men stilsikre billedeskaber.