Jens Chr. Jensen
Rester fra menneskets verden; brugte og udtjente genstande fra kulturen og industrien- er for Jens Chr. Jensen materialer, der kan omformes til en ny æstetik. Til nye former, fravristet deres oprindelige brug. I sine assemblager, skulpturer og relieffer indgår eksempelvis stakke af busbilletter fra en svunden tid, bunker af præcise metalstykker, der har været brugt til noget funktionelt. Jens Chr. Jensen har en årelang og derfor stærk forståelse af -og intuition i valg af elementer og materialer. Det er fundne genstande, og ofte store mængder af dem, der udgør hans arbejder.
Værkerne er former skabt af former, der nu kommer til at ligne naturens geometriske systematik eller en industriel naturform. Den endelige form står som en udveksling af naturformens bestemmelse og kultur-objektets system. Vi kan nyde værkernes rene formbårne æstetik, alt
imens der ligger en iboende engageret holdning til verdens natur- og kulturressourcer. Et forfinet materialevalg og den stramme form åbner op for forfaldets ekspressivitet og for konstruktionens skønhed. Disse gen(op)fundne objekter står kraftfulde og poetiske, også som tegn og formalisme.
Jens Chr.Jensen fortsætter og fortsætter, og har ved at genbruge, skænket verden en stor samling nye tegn, vi kan tilgå sanseligt. Der ligger den lange tid i genstandende, før de blev fundet af kunstneren. Der er tiden i kunstnerens indsamling, og i tilblivelsen af værket
-I de mange nye former skabt. Og heri findes serialiteten, i dens strukturerede gentagelse. Fortalt i materialernes eget tidslige og tidsløse sprog.